LOW FREQUENCY CITY

NYE DATOER 🔥 Nå som denne unike utstillingen endelig har fått åpne for publikum, utvider vi utstillingsperioden frem til 14.mars Åpen lørdager og søndager 12.00-15.00

OBS – Kunsthallen er stengt lørdag 27/2 pga lukket arrangement.

Gisle Nataas // Morten Andersen

Morten Andersen(fotograf) og Gisle Nataas(arkitekt) beskriver i denne utstillingen små urbane samtidsøyeblikk. Utstillingen inneholder 40 lange og korte utdrag fra ulike byer presentert gjennom svart/hvit fotografier og lydinstallasjoner. Fotoene er visuelle øyeblikk, nedtegnet med lys på 35 mm negativer. Lydprojeseringene har utgangspunkt i råopptak fra ulike byer – opptak fra byrom beliggende i overgangen mellom den kultiverte byveven og havet. Utstillingens lyd og bilder viser både det mørke og lyse sidene ved en by. Arbeidene inneholder det lavfrekvente og upolerte, piksler og støy. Mennesker dukker opp som lyse punkter, stemmer og skikkelser i begges arbeider.

Sort/hvit fotografiene er blant annet fra Morten Andersens sin klassiske bok ”Fast City” som ble publisert i 1999 og “Days of Night fra 2003“. Boken ”Fast City” markerte et skille i norsk fotografi, da den introduserte et nytt bildespråk innen fotobok som sjanger, ikke bare i Norge men også internasjonalt. I 2019 lanserte Forlaget Fotografi en nyutgivelse av boken i forbindelse med bokens 20-års-jubileum. Tittelen “Fast City” viser ikke bare til en tilstand av uro og rastløshet, men også til en fotografisk stil preget av bevegelse og dynamikk. Boken er en personlig reise gjennom byen, hvor fotografiene også viser hvordan Oslo så ut på tampen av forrige millennium.  I dag, 20 år senere, ser hvordan dokumentarfotografiet nettopp har beveget seg mot et slikt subjektivt uttrykk. Andersen er i dag representert av Buer Gallery, Oslo. www.buergallery.no 

Gisle Nataas har gjennom flere tidligere prosjekter arbeidet med lyd i arkitekturen, som sist i sin performance “Breath / City / Birds” i Palazzo Ca ‘Zanardi i Venezia. Nataas jobber i denne utstillingen med lyd, flerkanals projisering, med flere lydkilder som projiseres samtidig ut i rommet. Publikum utfordres til å finne sine egne lydbilder i sin vandring gjennom utstillingen, en refleksjon rundt byrom og virkelighet. Lydbildet som oppleves avhenger av den fysiske vandringen gjennom lydlandskapet, hvor publikum kan velge å stoppe opp – legger seg ned – å sanse. Publikum inviteres til å bruke tiden i utstillingen til meditasjon og ro. Det er lagt til rette for at publikum kan bevege seg fritt og til å stoppe opp. Det er lagt opp til for at publikum kan legge deg ned på matter for å lytte til møter mellom flere lydkilder over tid. Yogamattene blir bli rengjort mellom hvert besøk og utstillingen følger strenge covid-19 restriksjoner.

Diskusjon