TELEFON

+47 45279413

EMAIL

marianne@nesoddparken.no

ÅPNINGSTID

LØR - SØN : 12.00 - 15.00

Hilde Grønner Flikke

 I det usynlige // Utstilling med Hilde Grønner Flikke

Kurator Marianne Gathe og Hilde Grønner Flikke ønsker velkommen til utstilling

Utstillingen vil være åpen for publikum lørdager og søndager kl. 12.00-15.00 frem til 19/9.

Hilde Grønner Flikke (f. 1967) er opprinnelig fra Bergen, bor og arbeider på Nesodden. Hun jobber med maleri, tegning, collage og installasjoner. Som oftest er et verk en blanding av alle disse teknikkene. Hilde Grønner Flikke har sin utdannelse fra Strykejernet maleskole i Oslo, Surikovakademiet i Moskva samt kunsthistorie og folkloristikk fra Blindern. Hun har bodd på Nesodden siden 1998, og er mor til fire.

Grønner Flikke har tidligere gjort installasjoner som har involvert bevegelseskunst og musikkimprovisasjon (Heartlands, Inside Glass, Sokk, Fetched memories med bl. a. Fernanda Branco, Acts/In Pulse, Rolf Erik Nystrøm, Jarle Gudmundsen og Per Jørgensen). Hun har skapt flere kunstprosjekter som inkluderer eldre og barn.

Cubes of moments arbeidet kunstneren med temaene tid og glemsel, med utgangspunkt i tolv tusen hvite klosser og et møte med fire demensavdelinger i Steinkjer. Siden 2007 har Grønner Flikke jobbet for Den Kulturelle Skolesekken med kunstformidling og kunstnermøter, og ved Nesodden sykehjem. Cubes of moments, Hjemveier, Kart og Utveksling er alle prosjekter om identitet, som utvikles sammen med andre.

I samarbeid med kurator og daglig leder Marianne Gathe inviterer Hilde Grønner Flikke deg til utstillingen

«I det usynlige»

“Collage/olje/akryl/tegning på treplater
Det underste laget i disse bildene er overmalte kalendere. Datoer og ord som kunne ha hjulpet meg å huske er dekket over.
Jeg har arbeidet med å la figurer oppstå og forsvinne i mørket slik de gjør i drømmer og erindringer. Sonettene til Orfeus av R.M.Rilke har vært en viktig referanse i arbeidet og titlene til bildene er hentet fra disse diktene. “

——————————————————-

Kjartan Slettemark // Christian Tony Norum

Kunsthallen / Nesoddparken kan presentere Kjartan Slettemark (1932-2008) i møte med Christian Tony Norum (1980-).

Slettemark er en av norsk kunsthistorie sine store bautaer, og skapte en egenartet surrealisme, et unikt Slettemark-univers. Han opererte i alle sjangre, og var en av de få kunstnere i Norge som gikk inn i en rolle, det var en performance hver gang han viste seg offentlig.

Kunsthallen /  Nesoddparken skal vise 31 seriegrafi / unikaer, fotografier av Slettemark og innlånte arbeider.

De ikoniske Nixon-arbeidene vil være blant arbeidene vi viser.

Christian Tony Norum har de siste årene gjort seg bemerket på kunstscenen med flere sterke prosjekter. Han arbeider ofte opp mot kunsthistorien; Edvard Munch og Th. Kittilsen er blant de kunstnere som han er influert av.

Nå skal han igjen vise sine arbeider i møte med en legende.

Slettemark og Norum!

Gisle Nataas // Morten Andersen

Morten Andersen(fotograf) og Gisle Nataas(arkitekt) beskriver i denne utstillingen små urbane samtidsøyeblikk. Utstillingen inneholder 40 lange og korte utdrag fra ulike byer presentert gjennom svart/hvit fotografier og lydinstallasjoner. Fotoene er visuelle øyeblikk, nedtegnet med lys på 35 mm negativer. Lydprojeseringene har utgangspunkt i råopptak fra ulike byer – opptak fra byrom beliggende i overgangen mellom den kultiverte byveven og havet. Utstillingens lyd og bilder viser både det mørke og lyse sidene ved en by. Arbeidene inneholder det lavfrekvente og upolerte, piksler og støy. Mennesker dukker opp som lyse punkter, stemmer og skikkelser i begges arbeider.

Sort/hvit fotografiene er blant annet fra Morten Andersens sin klassiske bok ”Fast City” som ble publisert i 1999 og “Days of Night fra 2003“. Boken ”Fast City” markerte et skille i norsk fotografi, da den introduserte et nytt bildespråk innen fotobok som sjanger, ikke bare i Norge men også internasjonalt. I 2019 lanserte Forlaget Fotografi en nyutgivelse av boken i forbindelse med bokens 20-års-jubileum. Tittelen “Fast City” viser ikke bare til en tilstand av uro og rastløshet, men også til en fotografisk stil preget av bevegelse og dynamikk. Boken er en personlig reise gjennom byen, hvor fotografiene også viser hvordan Oslo så ut på tampen av forrige millennium.  I dag, 20 år senere, ser hvordan dokumentarfotografiet nettopp har beveget seg mot et slikt subjektivt uttrykk. Andersen er i dag representert av Buer Gallery, Oslo. www.buergallery.no 

Gisle Nataas har gjennom flere tidligere prosjekter arbeidet med lyd i arkitekturen, som sist i sin performance “Breath / City / Birds” i Palazzo Ca ‘Zanardi i Venezia. Nataas jobber i denne utstillingen med lyd, flerkanals projisering, med flere lydkilder som projiseres samtidig ut i rommet. Publikum utfordres til å finne sine egne lydbilder i sin vandring gjennom utstillingen, en refleksjon rundt byrom og virkelighet. Lydbildet som oppleves avhenger av den fysiske vandringen gjennom lydlandskapet, hvor publikum kan velge å stoppe opp – legger seg ned – å sanse. Publikum inviteres til å bruke tiden i utstillingen til meditasjon og ro. Det er lagt til rette for at publikum kan bevege seg fritt og til å stoppe opp. Det er lagt opp til for at publikum kan legge deg ned på matter for å lytte til møter mellom flere lydkilder over tid. Yogamattene blir bli rengjort mellom hvert besøk og utstillingen følger strenge covid-19 restriksjoner.

Sigrid Hynell Fleischer

Sigrid Hynell Fleischer er utdannet ved kunsthøyskolen i Oslo. Etter endt utdannelse i 2000 har hun bodd og arbeidet bodd i Vilnius, Paris og New York.Hun bruker en blandet teknikk, med brukte tekstiler, foto og spiker forent i sine bilder, som skaper en spesiell tilstedeværelse og tredimensjonal opplevelse.
Se mer informasjon om Sigrid på http://www.sigridhynellfleischer.weebly.com/

Utstillingen er en del av Nesoddens kulturfestival Kulturisten KUNST og mottar støtte fra Nesodden kommune. Utstillingen er åpen lørdager og søndager kl 12.00-15.00 og står frem til 08.11.20202

E G E T R O M
“Jeg satt på en fortauskafé i Paris en dag i slutten av januar og skisset på en idé om en utstilling under navn ”Oppløste rom” da jeg fikk en melding på telefonen om at jeg kunne stille ut i den nye Kunsthallen på Nesodden. Allerede i april.
Det var ikke mye tid til det, men jeg hadde søkt, og ønsket å stille ut der. Jeg tenkte at her kan jeg jobbe og bruke utstillingslokalet direkte inn i bildene mine, siden Kunsthallen ligger ved Nesoddparken der jeg også arbeider i mitt atelier. Jeg var godt i gang, var inne i noe i mitt atelier, mellom mine ekstrajobber, da koronaen kom til Norge en gang i mars. Alt stengte ned.
Mann og barn fylte hjemmet med kontor og skole. Mine ekstrajobber ble borte. Utstillingen ble utsatt til senere.
Nå hadde jeg tid, veldig mye tid, i mitt atelier, i mitt rom.
Når jeg lager bilder, prøver jeg å fange en sinnsfølelse. Det er når man finner den, og kan bli der, i denne følelsen, at det flyter og kjennes bra. Da koronaviruset kom og alt ble stille, var jeg ikke lenger der jeg hadde vært. Det tok tid å finne et ny følelse, et nytt romå være i. Tiden fantes.
Jeg kaller denne utstillingen ”Eget rom”. Den har blitt til i en veldig spesiell tid, der man har holdt avstand til andre og holdt seg hjemme. Eller som i mitt tilfelle, i et lite rom på Nesoddparken der jeg har mitt atelier. Det er veldig stille.
Utenfor mitt ateliervindu ser jeg hvordan våren kommer og trærne bryter ut i grønske. Det er sorttroster som får unger i en fuglekasse i et tre rett utenfor vinduet. De passer
på, og gir ungene mat. Det er en fin vår der ute. Dyrene har det bra. Naturen kjennes vakrere enn noensinne. Jeg leser om at ville dyr besøker store byer nå som de er tomme for folk og biler. Luften blir renere nå når vi ikke lenger flyr og flakker rundt. Mosen er så grønn.
Det der utenfor er nå inne i mitt eget rom, i min sinnsfølelse, i mine bilder.”

Sigrid Hynell Fleischer 


Kunstnernes Juleutstilling

K U N S T H AL L E N

Velkommen til den årlige juleutstillingen for Nesoddparkens kunstnere. Vi holder åpent i Kunsthallen fire helger i advendt i smittesikre former. Siden du likevel ikke bør forlate Nesodden med det første, har du nå anledning til å handle unike julegaver og samtidig støtte lokale kunstnere i en spesiell tid.

Vi har også åpen cafè og bokhandel i helgene fra 12.00-15.00 hvor alle påkrevde koronatiltak vil bli ivaretatt.

Årets deltagere på juleutstillingen er :

Anna Christina Lorenzen
Ingvild Kjær Tofte
Iben Sandemose
Vibeke Lunel
Hedvig Lien Rytter
Sigrid Hynell Fleischer
Malin Redvall
Berit Blindheim
Letty Eriksen
Ruta Pakarklyte
Ingrid Jangaard Ousland
Trine Johnsen
Agnes Kathrine Hagen
Otto Akos Meijer
Liv Roald Page
Christine M. Pramm
Jan Kanon
Monica Egeli
Christian Montarou
Solveig Grande

NILS AASLAND REVISITED

( 8.2.2020 – 7.6.2020 )

Siden Nils Aasland (1939-) debuterte med separatutstilling på Unge Kunstnernes Samfund i 1974 har han vist sitt arbeid i hele Norge og deler av Europa.

Det er treet som er Aaslands materiale. Treet som bilde, treet som skulptur, som figur, som relieff.

Nils Aasland er bredt representert i det offentlige rom og som billedhugger har han en gjenkjennelig leken figur. Han har gjennom hele sitt virke evnet å være nyskapende i sin formgivning. Hvilket er noe av en bragd.

Nils Aasland var en av flere kunstnere som var sterkt delaktige i Nesoddparken kunst- og kultursenter sin opprettelse, og det er en ære for oss å kunne gi noe tilbake til Aasland. Hans virke som billedhugger og billedkunstner i nær et halvt århundre representerer en signifikant del av norsk kunsthistorie. Fra brytningen med det formale figurlandskapet som var ledende inntil pioneerer som Inger Sitter (1929-2015) og Håkon Bleken (1929-) gikk foran og på mange måter innledet en abstrahert modernisme i norsk billedkunst. Bruddet med det figurative kom ikke uten kostnader, og spesielt Inger Sitter uttalte seg ofte om denne konfliktfylte perioden i norsk kunstoffentlighet.

Nils Aasland er født et tiår etter Sitter og Bleken, og kom nok enklere frem til sitt formale uttrykk idet akkurat denne veien var gått opp før ham. Som Bleken har også Nils Aasland bakgrunn fra arkitektmiljøet på 1960-tallet. Som teknisk tegner ved et arkitektkontor må han ha tilegnet seg sansen for den enkle naturlig form. Videre må treverkets beskaffenhet som materiale til så vel byggekunst som billedkunst ha befestet seg i denne perioden for unge Aasland. Skjønt, oppveksten på en gård i Telemarks midte har også hatt en sterkt influerende kraft.

På Nesodden har Nils Aasland gjort seg bemerket som en formgiver av det offentlige rom, «hesten på Skoklefall» er noe av et landemerke, og fyller alle kriterier for et optimalt kunstverk i uterommet; den er en geografisk markør, et vemodig og stolt tegn på Nesoddens tapte tid som jordbrukssamfunn, den peker fremover mot det moderne liv hvori hesten ei lenger er en ressurs for arbeidet på gården, men heller noe som inngir mening på fritiden. Sist men ikke minst har den kunstneriske kvaliteter som stadig gjør den til et spennende skue. Rytterstatuer har siden den romerske antikken med Marcus Aurelius på Capitol til Karl Johan på Slottsplassen, vært en indikator på herredømme, kraft og mot. På Nesodden har vi altså vår egen variant i denne tradisjonen takket være Nils Aasland.

Idet Nesodden nå åpner en kunsthall viet billedkunst, er det naturlig å trekke frem Aasland som en av de som har betydd svært mye for det profesjonelle kunstlivet på Nesodden. Som kjent er dette stedet i landet med flest kunstnere pr. innbyggere, det er altså ingen andre kommuner i landet forunt med en så stor tetthet av kunstnerpersonligheter. Av den eldre garde må også Ingrid Jangaard Ousland, Terje Risberg og Johannes Block-Hellum og ikke minst Per Kleiva nevnes som særskilte premissleverandører til utviklingen i norske kunsthistorie.

Nils Aasland fylte sent i 2019 80 år og ved dette punktet er det for mange naturlig å vende blikket bakover, ta frem glemte arbeider, kaste nye blikk på kjente former. Mange tiår har gått sidene mange av verkene på denne utstillingen ble laget, en ny tid og nye liv har kommet til. Mye har også gått tapt på veien frem til i dag. Allikevel står arbeidet til Nils Aasland frem som stadig nyskapende, ja nesten originalt. Hans grunnfaste tro på naturen som virkemiddel og kraft, med egenskaper til å forskjønne og forundre er ideer som knapt kan sies å ha tapt seg. Snarere tvert imot er de mer aktuelle og livsnødvendige enn noen gang. Det er tid for å se ting på nytt.

Siste dag av utstillingen er søndag 7. juni 2020.

oznorCO